Proiectul “TEMPUS”– un nou impuls in modernizarea programelor de studii

Posted On Octombrie 7, 2009

Filed under Uncategorized

Comments Dropped leave a response

Transformarile profunde ce au loc in societatea contemporană impun instituţiei universitare noi exigenţe de pregătire a tinerii generaţii. Acestea si-au gasit o reflectare explicita in obiectivele Procesului de la Bologna, prin care se intentioneaza o reforma esentiala a curiculei universitare din perspectiva reorientarii finalitaţilor educaţionale: este necesar ca ele sa vina in intampinarea complexelor si multiplelor transformari social-economice.

Prin alti termeni, pregatirea studentului trebuie proiectata printr-un demers didactic axat pe dobandirea de competente functionale, de capacitati si aptitudini care sporesc posibilitatile de implicare si participare la solutionarea problemelor cu care se confrunta societatea. Se cere, deci, sa-i transmitem studentului cunostintele necesare pentru experienta de viata si adaptarea rapida la schimbarile din societate, care ii dezvolta initiativa si creativitatea, iar drept urmare, ii sporesc sansele de insertie profesionala pe piata interna si cea externa a fortei de munca.

Modernizarea programelor de studii in conformitate cu aceste cerinte ale Procesului de la Bologna este impulsionata la Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala (FSAS) de un nou Proiect TEMPUS – „Profesionalizarea invatamantului in asistenta sociala”, care intruneste 56 de institutii din 14 tari: Franta, Italia, Grecia, Spania, Bulgaria, Romania, Moldova, Rusia, Kazakhstan etc. In Republica Moldova  proiectul este implementat de Universitatea de Stat (FSAS) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Ministerul Muncii, Protectiei Sociale si Familiei, Universitatea de Stat „A.Russo” din Balti, Academia de Studii Economice, Colegiul Industrial- Pedagogic din Cahul, Liceul Teoretic „Gaudeamus” din Chisinau, Centrul Republican de Resurse pentru Asistenta Sociala, Directia Municipala pentru Protectiea Drepturilor Copilului, Fundatia „Neohumanist”, sindicatele studentesti ale FSAS. Prin conlucrarea stransa dintre institutiile de invatamant si serviciile sociale, Proiectul urmareste sa apropie cat mai mult procesul de instruire de realitatile social-economice din tara, sa contribuie la formarea asistentilor sociali in conformitate cu noile politici educationale.

In acest scop, in cadrul proiectului a fost  realizata o cercetare ampla, prin aplicarea chestionarului (566 persoane) si a ghidului de interviu (64 persoane), care a cuprins specialisti din cele mai diverse domenii ale asistentei sociale. Relatarile respondentilor au permis sa fie evidentiate problemele cu care se confrunta sistemul asistentei sociale din Republica Moldova, sa fie identificate 3 specializari-cheie actuale pentru tara si necesar de a fi dezvoltate in institutiile de invatamant superior la nivel de licenta si masterat: Asistenta sociala a familiei si copilului in situatie de risc, Asistenta sociala a persoanelor varstnice, Managementul serviciilor sociale. In corespundere cu aceste trei specializari, de catre grupul de analisti (20 profesori si specialisti din diverse institutii) au fost elaborate 3 fise de post, in care sunt reflectate competentele, abilitatile si cunostintele pe care trebuie sa le posede asistentii sociali din cele trei domenii. In toate aceste activitati am fost sustinuti de expertii locali din cadrul Ministerului Educatiei (E.Petrov) si Ministerului Muncii, Protectiei Sociale si Familiei (A.Chirilov, V.Seremet), precum si de expertii europeni din Franta (J.-N.Pachoud, C.Chaboud), Italia (I.Corradini), Romania (C.Soitu), pentru ce le exprimam profunda noastra recunostinta.

Partenerii proiectului au avut posibilitatea sa cunoasca mai indeaproape experienta europeana de profesionalizare a invatamantului in asistenta sociala in cadrul celor doua vizite de studiu ? la Universitatea Catolica din Milan (Italia) si la Universitatea „Al.I.Cuza” din Iasi, care au impresionat prin legatura stransa, stabilita intre institutiile de invatamant si reteaua de servicii comunitare, si gradul de dezvoltare a acestor servicii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s